21 Eylül 2012 Cuma

ГРЕЧКА (Greçka)

Bugün bir tahıl ürününü tanıtmak istiyorum: "Greçka". Ben onu Rus tahılı olarak tanıdım. Aslında Rusya dışında Ukrayna, Kuzey ve Doğu Avrupa, Kuzey Amerika, Japonya ve Çin’de de yetiştiriliyormuş. Bizim bulgurla çok benzeşiyor. Karabuğdaydan elde ediliyor. Greçka’yı ilk kez Kazakistan’da tanımıştım. Üçgen prizma şeklindeki taneleri çok ilginç gelmişti doğrusu. Hakkında biraz araştırma yaptıktan sonra bu küçük üçgen tanelerin sağlığa ne kadar çok noktada faydalı olduğunu gördüm. Greçka nam-ı diğer karabuğday, nelere nelere iyi geliyormuş bir bakalım:


- Bir kere, içinde gluten olmadığı için çölyak hastalarının çekinmeden tüketebileceği bir yiyecekmiş.


- Kan şekerinin kontrolünde önemli bir rol oynadığı için şeker hastaları için de favori bir gıdaymış.


- Greçka, gün boyu yaşattığı yoğun tokluk hissiyle diyet yapanlar için ideal bir tabak yemekmiş.


- Kötü kolestrolün düşmesinde önemli bir etkiye sahip greçka, protein açısından da oldukça zenginmiş, üstelik yağ içermiyormuş.


- Kalp rahatsızlıklarına ve kansere karşı da yüksek koruyucu bir güce sahipmiş.


- Kabuğunda bulunan potasyum, magnezyum, demir, fosfor gibi vitamin ve mineraller yüksek tansiyon ve kansızlık gibi rahatsızlıklardan muzdarip insanlar için çok faydalıymış. Sindirim sistemindeki pozitif etkilerinin de tartışılmaz olduğu belirtiliyor yapılan açıklamalarda.


Peki bu faydaları say say bitmez tahılı nerelerde bulacağız? Maalesef her ne kadar marketlerde bulunur yazılarıyla karşılaşsak da oralarda yok. Hatta ben Türkiye’de bile satışı olmadığını düşünüyordum. Fakat internette biraz aradığımda karşıma 1-2 tane online alışveriş sitesi çıktı. Oralardaki ismi greçka olarak değil karabuğday olarak geçiyor. Ancak ikisi de aynı tahıl. Sanırım buralardan siparişle greçkayı mutfağınıza davet edebilir ve güzel bir et yemeğinin yanında servis edebilirsiniz.


Bu arada unutmadan nasıl pişirildiğinden de bahsedeyim hemen. Çok basit ve kısa bir pişirme süreci var. Bir ölçek greçka (yıkamaya gerek yok) tencereye döküldükten hemen sonra üzerine 1,5 ölçek sıcak su ve bir çay kaşığı kadar tuz ekleniyor. 2-3 dakika sonra ateşin altı kısılıyor ve 10 dakika sonra da ateş tamamen kapatılarak pilav bildiğimiz diğer pilavlar gibi demlenmeye bırakılıyor. Biraz lezzetli olsun isteniyorsa ocak söndürüldükten sonra bir parça tereyağ da eklenebilir. Ben greçkayı yoğurtla yemeye bayılıyorum ama sade olarak da yenebilir elbette. 

*приятного аппетита!



*Okunuşu "priyatnova apetita": Rusçada afiyet olsun demek! (:


2 yorum:

Adsız dedi ki...

evet gerçekten dıet ve saglık içın ıdıal bır tahıl sadece alışmak lazım

Adsız dedi ki...

Seda hn.Bolşoye spasibo.Bu greçkayi 3 sene önce Ankarada Tansaş'ta bulabiliyordum,ama kapandı.büyük marketlerde çok aradım,bulamadım.Dün 2 kilo tanıdıkla gettirttim.Bitince ne yapacam diye düşünüyorum.Biz çok seviyoruz, hatta sütle pişiriyorum biraz tatlandırarak,kısırı da çok güzel bol yeşillikli,tek kelimeyle PRELEST.Sağlıklı günler dilegiyle. GÜLLÜ KORKMAZ. 29.05.2013